in POZA DOMEM

Pies w samolocie – o czym musisz wiedzieć!

at
pies_w_samolocie

Pies w samolocie…ah byłoby doskonale móc podróżować w ten sposób ze swoim pupilem. Przez równe 27 lat swojego życia zapierałam się – skutecznie – rękami i nogami by nie wsiąść na pokład samolotu. Wizje Nostradamusa przy moich to pikuś. W końcu skończył się ruch oporu bo w prezencie urodzinowym zostałam zaproszona na weekend w Amsterdamie.

Oczywiście, na lotnisku wszyscy byli dla mnie potencjalnymi terrorystami a wymianę koła w naszej maszynie odebrałam jako znak sygnał, że trzeba uciekać. O jakież było zdziwienie moje i współpodróżującego kiedy z samolotu wysiąść nie chciałam bo było tak fajnie.

Często podróżujemy na trasie Warszawa – Gdańsk Dom Rodzinny. Superszybkie pendolino jednak nadal jedzie dłużej niż leci samolot – 25 minut. A patrząc na to, że za bilet na pendolino musimy zapłacić minimum stówkę a samolot to około 20 paru złotych a jak dobrze pójdzie to nawet 9, człowiekowi się odechciewa…

Odechciewa się bo pies w samolocie jest dla nas sprawą nie do przeskoczenia. I Milena i Bezet są za dużych rozmiarów by podróżować w kabinie pasażerskiej a o luku bagażowym nie ma mowy. Mamy w bliskim otoczeniu dwie osoby, które pracują w dwóch różnych liniach lotniczych. I teoretycznie są pewne normy, które regulują temperaturę luku bagażowego w zależności od rozmiarów psa, ale to teoria.

W praktyce bywa różnie, pewnie też słyszeliście wiele historii o awarii ogrzewania czego skutkiem był afrykański upał lub arktyczny chłód. Bardzo silny stres też nie jest bez znaczenia. Ok, ale niektórzy muszą lub chcą lecieć. Jak się do tego przygotować? Przede wszystkim dokładnie przewertować regulamin przewoźnika. Dziś mamy dla Was telegraficzny skrót tych najpopularniejszych.

full_logo_lotu_800_770

Narodowy przewoźnik dość jasno i wyczerpująco opisuje temat przewozu zwierząt na swojej stronie. Mamy możliwość przewozu psa, kota lub fretki zarówno w kabinie pasażerskiej jak i w luku bagażowym. Najczęściej na pokładzie mogą podróżować jednocześnie dwa zwierzaki, ale ważne by były tego samego gatunku. Kot i pies jednocześnie nie przejdą.

Zwierzę musi podróżować w specjalnym transporterze lub miękkiej torbie. Waga wraz z pojemnikiem nie może przekroczyć 8 kilogramów. Co istotne pies/kot/tchórzofretka podczas startu, lądowania czy turbulencji „wjeżdża” pod siedzenia więc istotne jest zachowanie odpowiednich wymiarów „kufra”

Akceptowane wymiary pojemników i toreb:

  • dla samolotów B787 i B737: 55/40/20 cm* lub
  • dla samolotów DH4, E70, E75, E95: 45/30/20 cm*
 A jak wygląda sprawa w przypadku podróży w luku bagażowym? Pojemnik, w którym przewożone będzie zwierzę w luku bagażowym musi spełniać wymogi określone przepisami IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego) Live Animals Regulations.
skrzynka
Warto pamiętać o kilku istotnych rzeczach w przypadku transporterów:
-odpowiednio duży, aby zwierzę miało zapewnioną swobodę ruchu i mogło w nim stanąć, obrócić się i położyć,
-czysty, szczelny i dobrze zamknięty, a jego podłoże wyłożone od wewnątrz materiałem chłonnym,
-oznaczony właściwą nalepką i odpowiednimi instrukcjami (dotyczącymi sposobu obchodzenia się ze zwierzęciem),
-wyposażony w pojemnik z wodą i jedzeniem,
-wentylowany z co najmniej trzech stron,
-wykonany z włókna szklanego, metalu, sztywnego tworzywa sztucznego, siatki metalowej, litego drewna lub sklejki, bez doczepionych kółek (jeśli są należy je usunąć podczas odprawy).
-UWAGA! Klatka nie może być wykonana całkowicie z siatek zgrzewanych lub siatki drucianej – tego typu klatki nie nadają się do transportu lotniczego.Jeśli pojemnik jest zbyt mały lub nie odpowiada powyższym wymaganiom przepisów IATA, przewoźnik zastrzega sobie możliwość odmowy przewozu zwierzęcia. Podróż z pupilem to też masa papierologii o której nie można zapomnieć. Na wyposażeniu musimy mieć:  aktualne książeczki szczepień, aktualne zaświadczenia weterynaryjne o stanie zdrowia, paszport i microchip.lufthansa-logo-blue

Informacja na stronie Lufthansy jest również bardzo rozbudowana. Ba! Przewoźnik zagłębia się w takie szczegóły jak podróż kotów ze zdartymi nosami czy konieczność włożenia przytulanki do kontenera. Zwraca również uwagę na specjalne warunki przewozu psów zaliczanych powszechnie do ras niebezpiecznych. Kontenery/klatki muszą spełniać następujące wymagania:

-kontener lub klatka muszą być wykonane z drewna, metalu, materiałów syntetycznych, siatki zgrzewanej lub siatki drucianej.
-dodatkowo wymagana jest specjalna budowa ramy, powierzchni bocznych, podłogi, części górnej oraz otworu wejściowego lub drzwi.
-żadna z części kontenera czy klatki nie może być wykonana z plastiku.
-otwór wejściowy lub drzwi klatki muszą być wykonane z grubej siatki drucianej, metalu lub specjalnie wzmocnionego drewna oraz muszą posiadać specjalnie zabezpieczone zamknięcie, które nie może otworzyć się przypadkowo.
zrzut-ekranu-2016-10-20-o-13-19-02Pies lub kot może być przewożony w kabinie pasażerskiej w klatce o maksymalnych wymiarach: 55 x 40 x 23 cm, wodoszczelna, odporna na przegryzienia. Maksymalny ciężar zwierzęcia + klatka: 8 kg. Tylko koty i psy mogą być przewożone w kabinie pasażerskiej; żadnych innych zwierząt nie można zabierać na pokład samolotu.

W przypadku przewozu zwierząt w luku bagażowym wymagania są w zasadzie identyczne jak w przypadku LOTu.

airberlin

To chyba jeden z ostatnich Europejskich przewoźników, który zabiera psiaki na pokład. Oczywiście pod pewnymi warunkami. Zwierzęta muszą być transportowane w odpowiednich, zamkniętych, zabezpieczonych przed ucieczką i wyłamaniem, stale zabezpieczających odpowiednie warunki higieniczne, elastycznych pojemnikach, np. torbie (maksymalne wymiary pojemnika 55 cm x 40 cm x 23 cm, do 10 kg ciężaru wraz z pojemnikiem), odpowiednio do danego gatunku, tj. w pojemnikach posiadających odpowiednią ilość swobodnego miejsca, i nie mogą być wypuszczane podczas trwania lotu. Pojemnik nie może być odstawiany na siedzenia i musi być wsunięty pod poprzedzający fotel. Transport zwierząt w kabinie w twardych pojemnikach jest zabroniony. Do transportu w kabinie wolno stosować wyłącznie elastyczne pojemniki (tzw. „soft boxy”).

Przewóz zwierząt w ładowni. Zwierzęta muszą być transportowane w odpowiednich, zamkniętych, zabezpieczonych przed ucieczką i wyłamaniem, stale zabezpieczających odpowiednie warunki higieniczne, stabilnych pojemnikach (pojemnikach twardych; maksymalne wymiary pojemnika: 125 cm x 75 cm x 85 cm), odpowiednio do danego gatunku, tj. w pojemnikach posiadających odpowiednią ilość swobodnego miejsca, i nie mogą być wypuszczane podczas transportu. Ważne! Warto przed zakupem biletu zadzwonić do przewoźnika i poinformować o chęci podróży z pupilem.

Jak wygląda sytuacja w innych liniach lotniczych? SAS musi wyrazić zgodę na przewóz zwierzęcia, dopiero wtedy poznajemy obostrzenia jakie stosuje. Norwegian pozwala na podróż milusińskich na pokładzie samolotu wyłącznie na lotach krajowych, w przypadku lotów międzynarodowych w grę wchodzi tylko luk bagażowy.

EasyJet Wizzair Ryanair i British Airways jeszcze nie dojrzały do przewozu zwierząt.

Swoją drogą z psami w samolocie jest problem a kaczka może podróżować bez problemu.
zrzut-ekranu-2016-10-20-o-14-26-09

Tylko, że to kaczka nie byle jaka bo Emocjonalnie Wspierająca. Daniel bo tak jej na imię ma 4 lata i jest w pewnym sensie terapeutą swojego właściciela, który jest ofiarą wstrząsu pourazowego. Kaczor samolotami podróżuje w specjalnych bucikach i pampersie – aby nie pozostawiać po sobie śladów. I podbija serca wszystkich gdziekolwiek się pojawi.
zrzut-ekranu-2016-10-20-o-14-31-52